A Magyar Közlöny 97. számában megjelent „az egyes hatósági eljárásokat érintő egyszerűsítések érdekében szükséges törvénymódosításokról” szóló 2021. évi L. tv. A törvény 23 §. - a alapján a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 1. § (3) bekezdése kiegészült az alábbiak szerint:
(3) Közfoglalkoztató lehet:
l) start szociális szövetkezet.
A módosítás alapján a start szociális szövetkezetek szélesebb körben lehetnek közfoglalkoztatók, mint más szociális szövetkezetek. Közfoglalkoztatási jogviszonyt létesíthetnek olyan munkára, amely
- 2011. évi CVI. törvényben meghatározott feladat, továbbá törvény által előírt állami feladat
- a helyi önkormányzatokról szóló törvényben előírt kötelező vagy önként vállalt feladat,
Fontos! Ezeket a feladatokat a start szociális szövetkezet csak az önkormányzattal kötött megállapodás alapján láthatja el, és a feladatellátásért a start szociális szövetkezet csak költségtérítésre jogosult az önkormányzattól, egyéb esetben már gazdasági tevékenységnek minősülne a start szociális szövetkezet részéről a tevékenység.
- a nemzetiségek jogairól szóló törvényben előírt kötelező vagy önként vállalt feladat,
- a helyi vagy azon túlmutató közösségi - így különösen – egészség megőrzési, szociális, nevelési, oktatási, kulturális, kulturális örökség megóvása, építészeti örökség védelmével összefüggő, természet-, környezet - és állatvédelemi, gyermek - és ifjúságvédelemi, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével sport, közrend és közlekedésbiztonsági, ár - és belvízvédelemi célú, közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó szükségletek kielégítését szolgáló feladat,
- a Kormány által meghatározott közösségi célok megvalósítását elősegítő feladat ellátására vagy a feladatellátás feltételeinek megteremtésére irányul, és annak ellátására törvény nem ír elő közalkalmazotti, rendvédelmi igazgatási szolgálati vagy honvédelmi alkalmazotti jogviszonyt, közszolgálati, kormányzati szolgálati jogviszonyt.
A törvénymódosítás hatására megerősödhet a start szociális szövetkezet tranzit szerepe. A közfoglalkoztatási támogatás révén a szövetkezet valódi átmeneti foglalkoztatási lehetőséget nyújthat a munkaerőpiacról kiszoruló munkavállalók részére. Az átmeneti időben foglalkoztatást, munkatapasztalat-szerzést, mellette képzést, szociális, pszichológiai támogatást nyújthat, segítheti az álláskeresést, az ismételt beilleszkedést. A támogatott közfoglalkoztatás ugyanakkor lehetőséget biztosíthat a szövetkezet saját munkaerő utánpótlásának biztosítására is.
Közfoglalkoztatatási jogviszonyt kizárólag a fentiekben felsorolt, a törvény által meghatározott feladatokhoz létesíthetnek, a Szövetkezet saját, bevételt eredményező vállalkozási tevékenységeihez nem alkalmazhatnak közfoglalkoztatottakat! A közfoglalkoztatási támogatás a szövetkezet de minimis keretének terhére vehető igénybe.
„Hosszabb időtartamú” közfoglalkoztatásra támogatási kérelmet a megyei kormányhivatal illetékes járási foglalkoztatási osztályára lehet benyújtani. A járási foglalkoztatási osztály a támogatás megítéléséről a NFA decentralizált forrás rendelkezésre állásától függően, illetve mérlegelési jogkörben dönt.